lørdag 16. mars 2013

Grunnoppskrift Kakebunn til Bløtkake / Basic Recipe Sponge Cake

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
Jeg blir så glad når jeg finner oppskrifter som går ned i boka som DEN skal jeg fortsette med! Da er det jo ikke noe vits i å lete lenger! Sånn er det med denne! Dette er en sukkerbrød-type-ting, men myyyyye bedre etter min mening siden den inneholder smør og blir da mye fyldigere og smakfull enn et vanlig sukkerbrød, som har lett for å bli tørt. (Jeg beklager hvis noen er uenige men dette er altså min personlige mening). Denne kakebunnen er ideell som basis for bløtkaker og festkaker av ulike slag. Her står du fritt mht fyll, det være seg syltetøy, bær, sjokoladekrem, vaniljekrem, fromasjfyll......ja hva som helst du liker....Og hvorfor ikke marsipanlokk?
Dette er kakebunnen jeg brukte til min Ferrero Rocher Deluxe Cake. Oppskrift HER og bilde under. Se også bilder og lenker under til forslag til deilige kremer du kan fylle og dekorere kaken med. (Link også til Grunnoppskrift til Sjokoladekake i Langpanne finner du også under).
English:
I get so happy when I find recipes that really work and I decide that THIS is the one I will continue using. Then it is no point searching anymore! This is one of those recipes. It is a sponge cake with a lovely flavour and consistency, ideal as basis for celebration cakes of various kinds. Feel free to choose what you want to fill it with, e.g. jam, berries, chocolate cream, custard....whatever you like.....
This is the sponge cake I used for my Ferrero Rocher Deluxe Cake, recipe HERE and picture below. See also pictures and links below to suggestions for lovely creams you can fill or decorate the cake with. (You can also find link to Basic recipe for Chocolate Cake Traybake below).
INGREDIENSER (26 cm. form) / INGREDIENTS (26cm/10" springform)
8 eggehviter, romtemperert / 8 egg whites at room temperature
1 ss sitronsaft / 1 tbsp lemon juice
450 g sukker / 450 g sugar (15.8 oz)
220 g mykt smør / 220 g butter, softened (7.7 oz)
350 g hvetemel / 350 g plain flour (12.3 oz)
30 g maisenna / 30 g corn flour (1 oz)
4 ts bakepulver / 4 tsp baking powder
0,5 ts salt / 0,5 tsp salt
2 dl kremfløte / 200 ml whipping cream (6.7 fl.oz)
3 ts vaniljeekstrakt / 3 tsp vanilla extract



FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Ha sukker og smør i en bakebolle og pisk til lys og luftig krem, ca. 15 minutter. Bland hvetemel, maisenna, bakepulver og salt og sikt dette i smørkremen vekselvis med fløten og vaniljeekstrakten. Ha eggehviter og sitronsaft i en annen bolle og pisk til halvstivt før du blander dette forsiktig inn i deigen. Hell deigen i en smurt og bakepapirkledd springform, ca. 26 cm og stek på midterste rille ved 180 grader i 35-45 minutter. Sjekk med en kakenål etter 35 minutter, men den trenger nok litt mer tid enn det. En god ide er å legge et bakepapir over kaken de siste minuttene slik at ikke toppen blir for mørk. La kaken avkjøle helt i formen, gjerne natten over. Sett den gjerne opp-ned på et kakefat.
TIPS! Jeg har fått tilbakemelding fra en leser om at kaken ikke ble helt gjennomstekt av ovenstående temperatur og steketid. Det kan hende du må justere / øke steketiden noe, evt sette opp temperaturen til 190 grader. Etter min erfaring varierer steketiden på denne type kakebunner fra ovn til ovn. Min ovn er ganske "sterk".
Inspirasjon til kakebunnen er hentet fra den flotte bakeboka "Love Manuela"
ENGLISH:
Put sugar and softened butter in a baking bowl and beat until light and fluffy for approx. 15 minutes using an electric micer. Mix flour, corn flour, baking powder and salt and sift this into the buttercream, alternating with the whipping cream and vanilla extract. Put the eggwhites and lemon juice in another bowl, beat this until half-stiff and mix it gently into the batter. Pour the batter into a lined and buttered springform tin, approx. 26 cm., and bake on the middle rack at 180 degrees Celcius for 35-45 minutes. Check with a baking pin after 35 minutes, but you probably need to leave it a few more minutes. A good idea is to cover it with a baking paper the last minutes in order to avoid the top becoming too dark. Let the cake cool completely in the tin, preferably overnight. You may well put it upside-down on a tray.
TIPS: I have received feedback from a reader that her sponge cake was not thorougly baked after following the above temperature / baking time. You might need to adjust / increase the baking time and possbly set the temperature to 190 degrees Celcius. In my experience, baking time of this kind of sponge cake varies from oven to oven. My oven is quite "strong".
Sponge Cake recipe is adapted from the great book "Love Manuela".
Ferrero Rocher Deluxe Cake. Oppskrift HER
Ferrero Rocher Deluxe Cake. Recipe HERE

Sjokolade Smørkrem. Oppskrift HER
Chocolate Buttercream. Recipe HERE
Mørk Sjokoladekrem og Frosting. Oppskrift HER
Dark Chocolate Cream and Frosting. Recipe HERE
Grunnoppskrift Sjokoladekake i Langpanne. Oppskrift HER
Basic Recipe Chocolate Cake Traybake. Recipe HERE







2 kommentarer:

  1. Hei, så fin blogg du har !
    Jeg satte meg like godt opp som 'members' :-)

    Ser ut som en fin oppskrift på kakebunn, om enn litt mer komplisert enn vanlig sukkerbrød.
    Jeg er veldig glad i sukkebrød, når an husker på å dynke den eller har litt fuktig fyll, men sukkerbrød er veldig bløt (bløtkake) å smøre på kremer, er denne kakebunnen litt 'solidere' ?

    Siste kaken jeg lagde Fraisier (som i hele Norge baker) brukte jeg en fransk versjon, ta gjerne en kikk her hvis du vil: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2013/03/fraisier-kake-fransk-oppskrift.html

    Det gir også en litt solidere bunn men tørr!

    Gleder meg til å følge med deg videre, ha en fin Søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hege!
      Tusen takk for kjempekoselig kommentar og for at du har satt deg opp som medlem! Har tatt en titt på bloggen din nå og den er bare så utrolig fin, så naa har du et nytt medlem også! ;) Ja, det er litt mer "styr" med denne bunnen enn et vanlig sukkerbrød, og som du sier blir denne litt mer "solid". Grunnen til at jeg liker denne bedre er at det er mer smak i selve kaken. Joda, bløtkaker laget med sukkerbrød blir gode når man som du sier er flink til å dynke eller bruke fuktig fyll, men har vært borti kaker der dette ikke blir gjort og da synes jeg mange ganger det kan være skikkelig "tristamento". Den Fraisier-kaken din er bare så utrolig flott! Den fikk jeg lyst til å prøve meg på.....Neste prosjekt tenker jeg:) Skal nok prøve meg på flere av de spennende oppskriftene dine også! Vi snakkes!
      Ha en flott dag!
      Hilsen Camilla

      Slett

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...